Посада практичного психолога належить до переліку посад педагогічних працівників. Діяльність психологічної служби у системі освіти регулюється Законом України «Про освіту», Положенням про психологічну службу системи освіти України, Положенням про психологічний кабінет дошкільних загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти, Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників України та іншими нормативно – правовими актами чинними в Україні.
Обов’язковою вимогою до роботи практичного психолога є наявність кабінету для індивідуальної та групової роботи, матеріалів для здійснення напрямків роботи, які встановлені Положенням про психологічну службу, забезпечення кабінету технічними засобами – комп’ютером, аудіо- та відеотехнікою.
Напрямками роботи практичного психолога у школі є: організаційно – методична робота, психологічна діагностика, консультаційна, корекційно – відновлювальна робота, психологічна просвіта, навчальна діяльність, зв’язки з громадськістю.
Організаційно – методична робота передбачає:
Складання плану роботи на місяць і на рік.
Складання звіту про виконану роботу за місяць і за рік.
Підготовку та проведення тренінгів, ділових ігор тощо з учнями, батьками, педагогічними працівниками.
Підготовку до педагогічних консиліумів.
Підготовку до виступів на батьківських зборах, педагогічних нарадах, семінарах для педагогів.
Підготовку до проведення виховних годин з учнями, навчальних занять.
Робота в бібліотеці, самопідготовка.
Консультації в навчально-методичних та наукових центрах.
Участь у навчально-методичних семінарах (нарадах) практичних психологів.
До психодіагностичної роботи належить:
Індивідуальна психодіагностика (обстеження, обробка результатів, оформлення висновків і рекомендації).
Групова психодіагностика, соціально – психологічні дослідження (обстеження, обробка результатів, оформлення висновків і рекомендації).
Консультаційна робота включає:
Індивідуальне консультування учнів, педагогічних працівників, батьків.
Профконсультації з учнями без проведення психодіагностики: індивідуальні і групові.
Корекційно – відновлювальну та розвивальну роботу:
З учнями: індивідуальну і групову.
Проведення ділових ігор, тренінгів для педагогічних працівників, батьків.
Психологічна просвіта передбачає:
Виступи перед учнями, педагогічними працівниками, батьками для надання інформації про особливості психологічного розвитку дітей різного віку, стилі батьківського виховання, методи впливу на різні категорії учнів, знань з основ психології.
Навчальна діяльність:
Викладання навчального матеріалу за програмами курсів за вибором, факультативів, гуртків.
Зв’язки з громадськістю:
Відвідування учнів удома, бесіди з батьками.
Вирішення питань з місцевими органами виконавчої влади та громадського самоврядування.